FANDOM

Robert Lewandowski (ur. 21 sierpnia 1988 w Warszawie) – polski piłkarz występujący na pozycji napastnika w niemieckim klubie Bayern Monachium oraz w reprezentacji Polski, której jest kapitanem. Członek Klubu Wybitnego Reprezentanta. Uczestnik Mistrzostw Europy 2012 i 2016.

Wychowanek Varsovii Warszawa. W swojej karierze reprezentował także barwy Delty Warszawa, Legii II Warszawa, Znicza Pruszków, Lecha Poznań oraz Borussii Dortmund.

Kariera klubowa

Początki Karierę zaczynał w Partyzancie Leszno, nie był jednak zawodnikiem tego klubu, a jedynie mógł uczestniczyć w treningach dzięki ojcu, który tam pracował. W 1997 trafił do Varsovii Warszawa, gdzie grał przez 7 lat. Występował także w Delcie Warszawa. W stołecznym klubie grał do lata 2005 i strzelił dla niego w IV lidze cztery bramki.

Sezon 2005/2006 rozpoczął w Legii II Warszawa. Dla rezerw „Wojskowych” w III lidze strzelił dwie bramki.

Znicz Pruszków Latem 2006 dołączył do Znicza Pruszków, który zapłacił za niego 5 tys. zł. W ciągu dwóch sezonów strzelił 37 goli. Trafił na znakomity okres zespołu, który dzięki wsparciu władz miasta otrzymał zielone światło do walki o najwyższe cele. Drużyna w większości zbudowana była z młodych zawodników. Poza Lewandowskim w Zniczu wybili się m.in. Radosław Majewski i Paweł Zawistowski. W sezonach 2006/2007 oraz 2007/2008 Lewandowski był królem strzelców odpowiednio trzeciej i drugiej ligi.

Lech Poznań

Robert Lewandowski w barwach Lecha Poznań (2009) 2008/2009 18 czerwca 2008 Lewandowski trafił do Lecha Poznań. W Ekstraklasie zadebiutował 8 sierpnia 2008 w meczu 1. kolejki z GKS-em Bełchatów, zdobywając jednocześnie swojego pierwszego gola. W grudniu został uznany przez tygodnik „Piłka Nożna” za największe odkrycie 2008 roku w Polsce. 1 stycznia 2009 redakcja imscouting.com umieściła go w dziesiątce najbardziej obiecujących piłkarzy[15]. Dwa tygodnie później na łamach brytyjskiego dziennika „Times” ukazała się lista z nazwiskami pięćdziesięciu najbardziej obiecujących zawodników do lat 23. Lewandowski został sklasyfikowany na 32. pozycji.

W sezonie 2008/2009, pokonując w finale na Stadionie Śląskim Ruch Chorzów, zdobył z Lechem Puchar Polski.

2009/2010 Latem 2009 sięgnął po Superpuchar Polski, a w meczu o to trofeum przeciwko Wiśle Kraków strzelił jednego gola oraz wykorzystał jedenastkę w rozstrzygającym losy meczu, konkursie rzutów karnych. 15 maja 2010 zdobył z „Kolejorzem” mistrzostwo Polski, a sam z 18 bramkami na koncie, wywalczył koronę króla strzelców Ekstraklasy. Lewandowski wystąpił łącznie w 82 oficjalnych spotkaniach drużyny ze stolicy Wielkopolski. Strzelił w nich 41 bramek i zanotował 20 asyst.

Borussia Dortmund

Robert Lewandowski w Borussii Dortmund (2010) 2010/2011 Po zakończeniu sezonu 2009/2010 trwały negocjacje w sprawie transferu Lewandowskiego. Ostatecznie 11 czerwca 2010 Lech Poznań osiągnął porozumienie z niemieckim klubem Borussia Dortmund i sprzedał zawodnika za kwotę 4,5 mln euro. Piłkarz podpisał kontrakt obowiązujący do 30 czerwca 2014. 22 sierpnia 2010, zmieniając w 63. minucie meczu z Bayerem Leverkusen kapitana drużyny Sebastiana Kehla, zadebiutował w Bundeslidze, zaś niespełna miesiąc później, 19 września 2010, w wygranych 3:1 Derbach Zagłębia Ruhry z Schalke, zdobył w niej swojego pierwszego gola. W pierwszym sezonie (2010/2011), w którym występował głównie nie na swojej nominalnej pozycji, a na pozycji cofniętego napastnika, zdobył z BVB mistrzostwo Niemiec, występując w 33 meczach, strzelając 8 goli i zaliczając 3 asysty.

2011/2012 13 września 2011 w meczu przeciwko Arsenalowi zadebiutował w Lidze Mistrzów. Spotkanie zakończyło się remisem 1:1. Lewandowski spędził na boisku pełne 90 minut, mając szanse na strzelenie gola. 1 października tego samego roku strzelił dla Borussii swojego pierwszego hat-tricka, w wygranym 4:0 meczu ligowym przeciwko FC Augsburg. 19 października 2011 zdobył swoją premierową bramkę w Lidze Mistrzów, w przegranym 1:3 spotkaniu z Olympiakosem. Był to wówczas pierwszy gol polskiego piłkarza w fazie grupowej Ligi Mistrzów po prawie dwuletniej przerwie (od grudnia 2009). W meczu 17. kolejki ligowej zdobył dwa gole w meczu z SC Freiburg i tym samym całą rundę jesienną Bundesligi zakończył z 12 trafieniami i 6 asystami na koncie. 5 maja 2012 powtórzył ten wyczyn w spotkaniu z Freiburgiem, w ostatnim meczu sezonu. Łącznie zakończył rozgrywki z 22 golami na koncie (w rundzie wiosennej uzbierał 10 bramek). Tym samym zajął 3. miejsce wśród strzelców ligi w sezonie i jednocześnie pobił rekord goli strzelonych przez Polaka w Bundeslidze, należący wówczas do Jana Furtoka (20), a także został najlepszym strzelcem Borussii Dortmund w tym sezonie Bundesligi. Następnie został uznany przez władze rozgrywek za najlepszego piłkarza ligi ostatniego sezonu[24]. Ponadto dziennik „Bild” umieścił go w gronie jedenastu najlepszych piłkarzy sezonu. W sezonie 2011/12 drugi raz z kolei wygrał z Borussią rozgrywki Bundesligi oraz sięgnął z nią po Puchar Niemiec, strzelając w meczu o to trofeum (5:2) trzy gole Bayernowi Monachium[25]. Lewandowski został jednocześnie królem strzelców edycji Pucharu Niemiec 2011/2012 (7 goli) i jednym z trzech piłkarzy w historii tych rozgrywek, którzy uzyskali hat-trick w meczu finałowym. Ogólnie w sezonie 2011/2012 Lewandowski zagrał w 47 meczach we wszystkich rozgrywkach, zdobywając 30 bramek.

Lewandowski podczas meczu Borussii w Wilhelmshaven (2013) 2012/2013[edytuj] 16 marca 2013 w meczu z SC Freiburg pobił klubowy rekord Friedhelma Konietzki, który zdobył bramki w siedmiu kolejnych meczach Borussii w połowie lat 60. XX wieku. 13 kwietnia 2013, w 29. kolejce Bundesligi, Lewandowski strzelając gola w 11. kolejnym meczu drużynie Greuther Fürth stał się drugim najlepszym graczem Bundesligi w historii, pod względem ilości meczów z rzędu ze strzelonym golem (Pierwsze miejsce – 16 meczów – Gerd Müller). 20 kwietnia 2013 w 30. kolejce Bundesligi przedłużył serię do 12 meczów, strzelając 23. gola, bijąc tym samym ustanowiony przez siebie w sezonie 2011/2012 rekord pod względem ilości goli strzelonych w jednym sezonie Bundesligi przez Polaka, wynoszący 22 gole. Lewandowski trafiał do siatki 14 razy w 12 kolejnych meczach ligowych z: TSG 1899 Hoffenheim, Werder Brema, 1. FC Nürnberg, Bayer Leverkusen, Hamburger SV, Hannover 96, Schalke 04, SC Freiburg, VfB Stuttgart, FC Augsburg, Greuther Fürth i FSV Mainz[26]. W pierwszym meczu półfinału Ligi Mistrzów przeciwko Realowi Madryt (4:1) Lewandowski strzelił 4 bramki. W sezonie 2012/2013 został wicekrólem strzelców Bundesligi z 24 trafieniami (królem strzelców został Stefan Kießling z 25 golami)[27]. W sezonie 2012/2013 z Borussią doszedł również do finału Ligi Mistrzów, w którym jego zespół uległ na Wembley Bayernowi Monachium 1:2. Lewandowski z 10 trafieniami na koncie został wicekrólem strzelców Ligi Mistrzów 2012/2013 ustępując tylko Cristiano Ronaldo, który strzelił 12 goli.

2013/2014 27 lipca 2013, pokonując w finale 4:2 zespół Bayernu i niejako rewanżując się za przegraną we wspomnianym finale Ligi Mistrzów, zdobył z BVB Superpuchar Niemiec. 15 kwietnia 2014 w meczu Pucharu Niemiec z VfL Wolfsburg zdobył swoją 100. bramkę w Borussii Dortmund, biorąc pod uwagę wszystkie rozgrywki[29]. 3 maja 2014 przed meczem z Hoffenheim, który był ostatnim Lewandowskiego w barwach BVB na własnym stadionie, został oficjalnie pożegnany przez władze i kibiców klubu. Ostatni mecz w zespole z Dortmundu rozegrał, na wyjeździe, przeciwko Herthcie Berlin (4:0) – 10 maja 2014. Polak strzelił w nim dwa gole, w tym jednego, po raz pierwszy w swojej karierze, bezpośrednio z rzutu wolnego. W całym sezonie 2013/14 strzelił w lidze 20 bramek i został królem strzelców Bundesligi. W ekipie ″Borussen″ występował wspólnie z dwoma innymi reprezentantami Polski – Jakubem Błaszczykowskim i Łukaszem Piszczkiem, tworząc tzw. „polskie trio z Dortmundu”. W Borussii Dortmund rozegrał łącznie 187 meczów, w których strzelił 103 bramki i zanotował 43 asysty.

Bayern Monachium

Robert Lewandowski podczas meczu CSKA Moskwa-Bayern Monachium w fazie grupowej Ligi Mistrzów (2014) 2014/2015 4 stycznia 2014 podpisał 5-letni kontrakt z Bayernem Monachium, którego zawodnikiem został 1 lipca 2014 po wygaśnięciu umowy z Borussią Dortmund. 9 lipca 2014 Robert Lewandowski został oficjalnie zaprezentowany przez Bayern Monachium i jednocześnie poinformowano o przyznaniu mu numeru 9 na koszulce meczowej. W nowych barwach Lewandowski zadebiutował 22 sierpnia 2014 na Allianz Arena w meczu 1. kolejki Bundesligi przeciwko VfL Wolfsburg. Mecz zakończył się wynikiem 2:1 dla gospodarzy. Robert grał przez 79. minut i zaliczył asystę przy golu Arjena Robbena na 2:0. Pierwszą bramkę w oficjalnym meczu w barwach Bayernu zdobył 30 sierpnia 2014 w zremisowanym 1:1 meczu ligowym z Schalke rozgrywanym w Gelsenkirchen.

28 kwietnia 2015 w 117. minucie przegranego po rzutach karnych przez Bayern meczu półfinałowego Pucharu Niemiec z Borussią Dortmund, doznał kontuzji w starciu z bramkarzem rywali Mitchellem Langerakiem. Lewandowski zdołał dokończyć spotkanie, lecz nie wziął już udziału w konkursie rzutów karnych. Bezpośrednio po meczu został przewieziony do szpitala. Badania wykazały, że wskutek starcia z przeciwnikiem polski napastnik doznał złamania nosa, pęknięcia kości twarzy oraz wstrząśnienia mózgu. Zawodnik nie pamiętał także końcówki meczu.

6 maja 2015 w pierwszym meczu półfinałowym Ligi Mistrzów rozgrywanym na Camp Nou pomiędzy Barceloną a Bayernem Monachium (3:0) Robert Lewandowski wystąpił w specjalnej, przygotowanej dla niego karbonowej masce ochronnej mającej chronić uszkodzone kości. W następnym meczu przeciwko Barcelonie (3:2) Lewandowski ponownie wystąpił w masce i strzelił 2. gola dla Bayernu. Ostatecznie jego zespół wygrał 3:2, lecz nie wystarczyło to do awansu (bilans bramkowy: Barça 5:3 Bayern). W sezonie 2014/2015 zdobył z zespołem z Monachium mistrzostwo Niemiec, a sam z dorobkiem 17 goli w lidze, zajął ex aequo ze swoim klubowym kolegą Arjenem Robbenem, 2. miejsce w klasyfikacji strzelców Bundesligi.

2015/2016 22 września 2015 w ligowym meczu Bayernu z Wolfsburgiem zakończonym wynikiem 5:1, Robert Lewandowski wszedł na boisko na początku drugiej połowy (z powodu lekkiego urazu opuścił poprzedni mecz ligowy z Darmstadt) i w ciągu zaledwie 9. minut strzelił pięć bramek (w 51', 52', 55', 57' i 60' minucie meczu). Polski napastnik pobił przy tym szereg rekordów, które zostały następnie zapisane w Księdze rekordów Guinnessa. Był to najszybszy hat-trick w historii Bundesligi oraz najszybciej strzelone cztery i pięć bramek (łącznie 539 sekund). Lewandowski okazał się pierwszym piłkarzem, który osiągnął taką liczbę goli rozpoczynając mecz na ławce rezerwowych. Jego 5 bramek to także najszybciej strzelone bramki w historii czterech najmocniejszych lig Europy: (niemieckiej, włoskiej, hiszpańskiej i angielskiej. Ponadto ostatni z pięciu zdobytych przez niego goli – strzelony efektownymi nożycami, został uznany golem sezonu 2015/2016. Cztery dni później w meczu z Mainz zdobył swojego 100. gola w Bundeslidze, stając się 50. w historii i 5. zagranicznym zawodnikiem, który strzelił w tej klasie rozgrywkowej 100 goli.

29 września 2015 w meczu 2. kolejki fazy grupowej Ligi Mistrzów pomiędzy Bayernem a Dinamem Zagrzeb (5:0), Lewandowski zdobył hat-tricka (ostatni gol był jego 33. w rozgrywkach UEFA), pobijając przy tym rekord 31. trafień Włodzimierza Lubańskiego i stając się najskuteczniejszym Polakiem w historii europejskich pucharów.

11 stycznia 2016 zajął najlepsze w swojej karierze, 4. miejsce w Plebiscycie Złotej Piłki FIFA. Polski snajper zdobył 4,17% głosów i uplasował się bezpośrednio za podium, które zajęli kolejno: Lionel Messi, Cristiano Ronaldo i Neymar da Silva Santos Junior.

16 marca 2016 podczas wygranego 4:2 (po dogrywce), rewanżowego meczu 1/8 finału Ligi Mistrzów z Juventusem, Lewandowski rozegrał swoje 48. spotkanie w Lidze Mistrzów. Napastnik pobił tym samym rekord występów polskiego zawodnika w tych rozgrywkach, ustanowiony przez Jerzego Dudka, który wystąpił w nich 47 razy. Robert spędził na boisku 120 minut (czas regulaminowy + dogrywka), a w 73. minucie, strzałem głową na 1:2, pokonał bramkarza gości Gianluigiego Buffona. Bayern wyeliminował wówczas drużynę „Starej Damy”, w dwumeczu 6:4, i awansował do ćwierćfinału. Dzięki zdobytej bramce, Lewandowski, z 31. bramkami awansował na 18. miejsce w klasyfikacji strzelców wszech czasów Ligi Mistrzów, wyprzedzając takich zawodników, jak: Wayne Rooney, Kaká, Francisco Gento oraz Samuel Eto’o, a także został najskuteczniejszym polskim zawodnikiem w historii tych rozgrywek. Finalnie, w sezonie 2015/16, dotarł z Bayernem do półfinału Ligi Mistrzów, gdzie niemiecki klub musiał jednak uznać wyższość Atletico Madryt- przegrywając z nim 0:1 na Estadio Vicente Calderon i triumfując u siebie 2:1 po ustalającym wynik spotkania golu Lewandowskiego w 75. minucie. Atletico pomimo remisowego wyniku dwumeczu (2:2), z powodu bramki strzelonej na wyjeździe, awansowało wówczas do finału. Lewandowski strzelił w tamtej edycji Champions League 9 goli, zajmując drugie miejsce w klasyfikacji strzelców (za Cristiano Ronaldo, który zdobył 16 bramek).

W sezonie 2015/2016 obronił z Bayernem mistrzostwo Niemiec – był to historyczny dla klubu, zdobyty 4. raz z rzędu i 26. ogółem tytuł mistrzowski. Natomiast sam z dorobkiem 30 goli, po raz drugi w swojej karierze został królem strzelców Bundesligi. Lewandowski osiągnął wynik 30. bramek w sezonie Bundesligi jako pierwszy zawodnik od czasów Dietera Müllera z 1. FC Köln, który w kampanii 1976/1977 sięgał po koronę króla strzelców z 34. trafieniami na koncie. Polak został również pierwszym zagranicznym piłkarzem w historii, który strzelił 30. bramek w jednym sezonie najwyższej klasy rozgrywkowej w Niemczech. 21 maja 2016 po raz drugi w karierze zdobył Puchar Niemiec. Jego zespół pokonał wówczas, w finale na Stadionie Olimpijskim w Berlinie, po rzutach karnych (4:3) Borussię Dortmund, zaś on sam wykorzystał jedną z jedenastek. Wspomniany finał, był 100. meczem Lewandowskiego w Bayernie Monachium, biorąc pod uwagę wszystkie rozgrywki. Polak stał się także 5. w historii zawodnikiem, który sięgał po trofeum Pucharu Niemiec, w dwóch różnych klubach[50]. Sezon ten był dla Lewandowskiego najlepszym w karierze pod względem skuteczności – w 51 meczach Bayernu, strzelił on 42 bramki: 30 w Bundeslidze, 9 w Lidze Mistrzów i 3 w Pucharze Niemiec. Warto również dodać, iż w sezonie 2015/16, Lewandowski, wspólnie z Thomasem Müllerem, zdobywając łącznie 74 gole, stworzyli jeden z najskuteczniejszych duetów napastników w historii Bundesligi. 30 maja 2016 znalazł się w drużynie sezonu Ligi Mistrzów. 21 lipca 2016 został wybrany, przez prestiżowy magazyn Kicker, najlepszym napastnikiem Bundesligi w sezonie 2015/2016, prezentującym klasę światową.

2016/2017

Nowy sezon w barwach Bayernu, Lewandowski rozpoczął 14 sierpnia 2016 od wygrania ze swoim klubem Superpucharu Niemiec. Jego zespół, w meczu o to trofeum, mierzył się w niemieckim szlagierze z Borussią Dortmund – ówczesnym wicemistrzem Niemiec. Bawarczycy wygrali ten mecz 2:0, a Robert Lewandowski rozegrał pełne spotkanie i miał udział przy otwierającej wynik spotkania, bramce Arturo Vidala. Wygrane trofeum było drugim w jego karierze i pierwszym zdobytym w barwach Bayernu, Superpucharem Niemiec, a sam mecz szóstym finałem owego pucharu, w którym zagrał. Oprócz niego tej sztuki dokonało tylko dwóch zawodników – jego klubowi koledzy: Philipp Lahm i Thomas Müller. Pierwsze trafienia w nowym sezonie zanotował 19 sierpnia 2016, zdobywając hat-tricka w wygranym 5:0 meczu I rundy Pucharu Niemiec przeciwko Carl Zeiss Jena. 26 sierpnia 2016 w meczu Bayernu z Werderem Brema (6:0), inaugurującym 1. kolejkę Bundesligi, zdobył trzy bramki, stając się drugim po Gerdzie Müllerze piłkarzem tego klubu, który zdobył hat-tricka w meczu pierwszej serii spotkań. 1 października 2016 w zremisowanym 1:1 meczu z 1. FC Köln, Lewandowski rozegrał swój 200. mecz w Bundeslidze, stając się dziewiątym polskim zawodnikiem, który osiągnął dwieście spotkań w najwyższej klasie rozgrywkowej w Niemczech. 2 grudnia 2016 w 90. minucie ligowego meczu z Mainz, zdobył bramkę bezpośrednio z rzutu wolnego, ustalając wynik meczu na 3:1. Był to pierwszy gol Lewandowskiego z rzutu wolnego strzelony w barwach Bayernu. Swój wyczyn powtórzył również 6 grudnia 2016 w meczu fazy grupowej Ligi Mistrzów z Atlético Madryt, kiedy to strzałem z wolnego, wprost w okienko bramki strzeżonej przez Jana Oblaka, zapewnił swojej drużynie zwycięstwo 1:0. Po zdobyciu tej bramki, poprzez charakterystyczną cieszynkę, przekazał światu wiadomość, że spodziewa się dziecka. 13 grudnia 2016 przedłużył swój kontrakt z Bayernem, do 30 czerwca 2021. 20 stycznia 2017 strzelił dwie bramki w wygranym 2:1 meczu z Freiburgiem, dzięki czemu z dorobkiem 135 goli awansował na drugie miejsce w klasyfikacji zagranicznych strzelców Bundesligi, wyprzedzając zdobywcę 133 goli, Giovane Élbera. 25 lutego 2017 zdobył trzy gole w wygranym 8:0, ligowym meczu z Hamburger SV, po raz pierwszy w karierze kompletując dwa hat-tricki w jednym sezonie ligowym. 1 marca 2017 w ćwierćfinale Pucharu Niemiec z Schalke 04 (3:0), strzelił dwie bramki i zanotował asystę przy golu Thiago Alcântary, po czym został uznany zawodnikiem meczu. Natomiast druga bramka strzelona wówczas przez Lewandowskiego była dwusetną, jaką zdobył on łącznie dla niemieckich klubów. 11 marca 2017 w spotkaniu 24. kolejki Bundesligi z Eintrachtem Frankfurt (3:0), strzelił dwie bramki, zdobywając, w 136. występie, swojego 100. gola dla Bayernu. 1 kwietnia 2017, strzelił 3 bramki i zanotował 2 asysty w wygranym 6:0, meczu z Augsburgiem. Był to drugi mecz Lewandowskiego, w którym miał on udział w zdobyciu 5 bramek dla Bayernu. Pierwszym był rozegrany 22 września 2015, pamiętny mecz z Wolfsburgiem, w którym Polak zdobył 5 bramek. Pierwszy gol strzelony przez Lewandowskiego w tym meczu, był także 100. golem uzyskanym przez Bawarczyków, w 39. występie o stawkę, pod wodzą trenera Carlo Ancelottiego. 8 kwietnia 2017, w wygranym 4:1 meczu z Borussią Dortmund, strzelił dwie bramki – jedną z rzutu wolnego, drugą z rzutu karnego, kompletując 26 bramek po 28. kolejce spotkań Bundesligi, jako pierwszy zawodnik od sezonu 1980/1981. 12 kwietnia 2017 z powodu urazu barku nie wystąpił w przegranym 1:2, pierwszym meczu ćwierćfinału Ligi Mistrzów z Realem Madryt. Spotkanie rewanżowe, rozgrywane 18 kwietnia 2017 na Estadio Santiago Bernabéu, rozpoczął w wyjściowym składzie Bayernu i w 53. minucie, skutecznym strzałem z rzutu karnego otworzył wynik spotkania, stając się pierwszym zawodnikiem, który strzelił Realowi Madryt sześć goli na poziomie Ligi Mistrzów. Ostatecznie Bayern, po dogrywce, przegrał z Realem Madryt 2:4 (w dwumeczu 3:6) i odpadł z rozgrywek, a Robert Lewandowski zakończył tamtą edycję Ligi Mistrzów z dorobkiem 8 goli. 13 maja 2017 w wygranym 5:4, meczu 33. kolejki Bundesligi z RB Lipsk, strzelił dwa gole, uzyskując 30 bramek w dwóch kolejnych sezonach Bundesligi, jako drugi, po Gerdzie Müllerze, zawodnik w historii i pierwszy od 43 lat (sezon 1973/74). Ponadto pierwsze trafienie było 150. golem strzelonym przez Lewandowskiego w jego 226. występie w Bundeslidze. W sezonie 2016/2017, Robert Lewandowski zdobył z Bayernem, piąte w swojej karierze mistrzostwo Niemiec (trzecie z rzędu w barwach Bayernu), a sam powtórzył swój ligowy dorobek bramkowy z poprzedniego sezonu, zdobywając 30 goli. Tym razem wystarczyło mu to jedynie do zajęcia 2. miejsca w klasyfikacji strzelców Bundesligi – za zdobywcą 31 bramek – Pierre-Emerickiem Aubameyangiem. Biorąc pod uwagę wszystkie rozgrywki, w tamtym sezonie, Lewandowski, w 47 meczach Bayernu strzelił 43 gole czym poprawił o jedną bramkę, ustanowiony przed rokiem, swój indywidualny rekord bramek strzelonych we wszystkich rozgrywkach klubowych w jednym sezonie. Z dorobkiem 5 goli został również królem strzelców ówczesnej edycji Pucharu Niemiec, choć Bayern odpadł z tych rozgrywek już na poziomie półfinału – po porażce 2:3 z Borussią Dortmund. Po sezonie, Robert Lewandowski, znalazł się w najlepszych jedenastkach sezonu Bundesligi i Ligi Mistrzów. 5 czerwca 2017, piłkarze wybrali go najlepszym piłkarzem sezonu 2016/17 w Bundeslidze.

Kariera reprezentacyjna→ 1 czerwca 2008 zadebiutował w reprezentacji Polski do lat 21 w zremisowanym 2:2, meczu towarzyskim z Białorusią[74].

10 września 2008 Lewandowski zadebiutował w reprezentacji Polski w meczu wyjazdowym eliminacji Mistrzostw Świata 2010 przeciwko San Marino. W tym spotkaniu strzelił również swojego pierwszego gola w kadrze, ustalając wynik końcowy na 2:0.

Mecz towarzyski Polska-Węgry 15.11.2011. Robert Lewandowski walczący z Józsefem Vargą i Vilmosem Vanczákiem 2 maja 2012 został powołany przez selekcjonera reprezentacji Franciszka Smudę na Mistrzostwa Europy 2012. W 17. minucie meczu otwarcia z Grecją strzelił głową gola na 1:0 po podaniu Jakuba Błaszczykowskiego. Mecz zakończył się wynikiem 1:1. W spotkaniach z Rosją i Czechami Lewandowski rozegrał pełne 90. minut. Ostatecznie Polska odpadła z turnieju po fazie grupowej.

Przed towarzyskim meczem z Urugwajem, który odbył się 14 listopada 2012, odebrał z rąk prezesa PZPN, Zbigniewa Bońka, pamiątkową paterę z okazji swego pięćdziesiątego występu w reprezentacji[75]. Tym samym Lewandowski stał się drugim najmłodszym zawodnikiem w historii, który zaliczył 50 występów w polskiej kadrze narodowej, plasując się zaraz po Władysławie Żmudzie[76]. W meczu piłkarskich eliminacji Mistrzostw Świata 2014 z San Marino wystąpił jako kapitan drużyny (w miejsce swojego klubowego kolegi Jakuba Błaszczykowskiego, który w tym meczu nie zagrał z powodu kontuzji) i zdobył dwie bramki z rzutów karnych. Były to pierwsze zdobyte bramki w reprezentacji od czasu Mistrzostw Europy. 19 listopada 2013 w meczu z Irlandią rozegrał 60. spotkanie w barwach reprezentacji Polski i dołączył do Klubu Wybitnego Reprezentanta. 1 lutego 2014 poinformowano, że będzie kapitanem kadry narodowej w zastępstwie za kontuzjowanego Jakuba Błaszczykowskiego. 9 grudnia 2014 selekcjoner reprezentacji Polski Adam Nawałka poinformował o objęciu przez niego na stałe funkcji kapitana reprezentacji[77].

7 września 2014 strzelił swojego pierwszego hat-tricka dla biało-czerwonych, zdobywając podczas meczu z Gibraltarem (7:0) 4 bramki[78]. 13 czerwca 2015 po raz kolejny zdobył hat-tricka w meczu z Gruzją (4:0) podczas eliminacji do Mistrzostw Europy 2016[79]. 4 września 2015 zdobył jedynego gola w przegranym 1:3 wyjazdowym meczu z Niemcami[80]. Trzy dni później w wygranym 8:1 pojedynku z Gibraltarem strzelił 2 gole[81]. 8 października 2015 w zremisowanym 2:2 spotkaniu ze Szkocją zdobył 2 bramki, w tym wyrównującą w ostatniej akcji meczu[82]. 11 października 2015 w wygranym 2:1 starciu z Irlandią strzelił gola na wagę awansu reprezentacji Polski na Mistrzostwa Europy we Francji[83]. Stał się wówczas pierwszym polskim piłkarzem, który strzelał gola w 5 kolejnych meczach reprezentacji polski o punkty. Lewandowski trafiał do siatki kolejno: Gruzji, Niemiec, Gibraltaru, Szkocji i Irlandii zdobywając w tych spotkaniach 9 bramek.

Łącznie w eliminacjach do Mistrzostw Europy 2016 strzelił 13 goli, dzięki czemu został królem strzelców tych rozgrywek[84] i wyrównał rekord eliminacji ustanowiony w kwalifikacjach do Mistrzostw Europy 2008 przez Davida Healy’ego z Irlandii Północnej[85]. Polak został również wybrany najlepszym zawodnikiem eliminacji[86].

12 maja 2016 został powołany przez selekcjonera Adama Nawałkę do szerokiej kadry na Mistrzostwa Europy 2016 we Francji[87]. 30 maja 2016 Adam Nawałka oficjalnie powołał go do ścisłego składu na mistrzostwa Europy[88]. Na Euro 2016, Polska, po pokonaniu Irlandii Północnej (1:0) i Ukrainy (1:0), a także po bezbramkowym remisie z Niemcami, zajęła drugie miejsce w grupie C i po raz pierwszy w historii awansowała do fazy pucharowej Mistrzostw Europy. Następnie po wyeliminowaniu w 1/8 finału, Szwajcarii (1:1, k. 5:4), odpadła dopiero w ćwierćfinale po porażce w rzutach karnych (1:1, k. 3:5) z Portugalią. Lewandowski, jako kapitan zespołu, wystąpił we wszystkich 5 meczach kadry na turnieju i strzelił 1 gola – we wspomnianym meczu ćwierćfinałowym z Portugalią, kiedy to w 100. sekundzie spotkania, po asyście Kamila Grosickiego, strzelił drugą najszybszą bramkę w historii Mistrzostw Europy[89].

W 2016 roku strzelając gole kolejno Portugalii w ćwierćfinale Euro 2016 oraz Kazachstanowi, Danii, Armenii i Rumunii w eliminacjach do Mistrzostw Świata 2018, wyrównał swój rekord z 2015 roku dotyczący strzelenia bramki w 5 kolejnych meczach kadry o punkty. Strzelając dwa gole z Rumunią zdobył swoją 27. bramkę w meczach reprezentacji o stawkę, pobijając rekord 25 trafień Włodzimierza Lubańskiego[90]. 26 marca 2017, strzelając bramkę w meczu eliminacji do Mistrzostw Świata 2018, przeciwko Czarnogórze (2:1), został rekordzistą reprezentacji Polski, jako pierwszy w historii, zdobywając bramkę w sześciu kolejnych spotkaniach kadry. Ponadto Lewandowski, dokonał tego wyłącznie w spotkaniach o stawkę. Wspomnianą bramką wyrównał także rekord 8 goli strzelonych przez Polaka, w jednej edycji kwalifikacji do mundialu, ustanowiony w 2001 przez Emmanuela Olisadebe[91]. Gol strzelony w meczu z Czarnogórą był także pierwszą jego bramką w reprezentacji Polski zdobytą bezpośrednio z rzutu wolnego[92]. Przypisy

U-21: Polska 2-2 Białoruś (pol.). 90minut.pl. [dostęp 2016-04-08].

Skocz do góry ↑ http://sport.wp.pl/kat,1728,title,Polska-Urugwaj-Lewy-odebral-pamiatkowa-patere,wid,15094012,wiadomosc.html. Skocz do góry ↑ http://m.onet.pl/sport/pilka-nozna,ww9kv. Skocz do góry ↑ Nawałka podjął decyzję: Lewandowski kapitanem.. Skocz do góry ↑ Lewandowski hits four as Poland punish Gibraltar (ang.). uefa.com, 2014-09-07. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Lewandowski hat-trick crowns Poland triumph (ang.). uefa.com, 2015-06-13. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Götze takes Germany top as Poles suffer first loss (ang.). uefa.com, 2015-09-04. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Lethal Poland too strong for Gibraltar (ang.). uefa.com, 2015-09-07. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Last-gasp Lewandowski ends Scottish hopes (ang.). uefa.com, 2015-09-08. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Piotr Koźmiński: Lewandowski’s latest takes Poland to France (ang.). uefa.com, 2015-10-11. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Player statistics – Goals (ang.). W: European Qualifiers 2016 [on-line]. uefa.com. [dostęp 2015-10-15]. ↑ Skocz do: a b Lewandowski equals Healy’s scoring record (ang.). uefa.com, 2015-10-11. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Paul Saffer: The best of UEFA EURO 2016 qualifying (ang.). uefa.com, 2015-10-14. [dostęp 2015-10-15]. Skocz do góry ↑ Szeroka kadra Polski na Euro 2016 (pol.). 90minut.pl. [dostęp 2016-06-15]. Skocz do góry ↑ Kadra Polski na Euro 2016 (pol.). 90minut.pl. [dostęp 2016-06-15]. Skocz do góry ↑ Bramka Roberta Lewandowskiego drugą najszybszą w historii mistrzostw Europy (pol.). 2016-06-30. [dostęp 2016-06-30]. Skocz do góry ↑ Robert Lewandowski pobił dwa rekordy "z brodą" i zasadza się na kolejny (pol.). Onet Sport, 2016-11-14. [dostęp 2017-03-26]. Skocz do góry ↑ Robert Lewandowski pobił dwa rekordy "z brodą" i zasadza się na kolejny (pol.). Onet Sport, 2016-11-14. [dostęp 2017-03-26]. Skocz do góry ↑ Grupa Wirtualna Polska: Czarnogóra – Polska. Niebywałe! Robert Lewandowski dokonał tego jako pierwszy Polak w historii – WP SportoweFakty (pol.). sportowefakty.wp.pl, 2017-03-26. [dostęp 2017-03-26].

Robert Lewandowski rozczarowany postawą drużyny. Może wywołać burzę. Robert Lewandowski po przegranej walce o tytuł najlepszego strzelca Bundesligi z Aubumeyangiem, był rozczarowany. Miał wiele wspaniałych okazji, których nie wykorzystał. Jego zdaniem koledzy z drużyny nie pomogli mu w wygranej. Jedynym pocieszeniem dla Roberta Lewandowskiego jest to, że jest bliski trzeciego miejsca w konkursie Złoty But.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki